Baby you can drive my car
Jag är en hängiven Expressenläsare, särskilt på lördagar och söndagar eftersom en av Sveriges enligt mig bästa krönikörer Linna Johansson medverkar då. Konstigt nu var hon inte med just idag men jag hoppas det bara var en tillfällig bortavaro.
Hur som helst, något som verkligen fascinerar mig är att lördagstidningen är alldeles proppfull av bilannonser. Inte mindre än fjorton helsidor av dagens tidning ägnas åt annonser för större och mindre bilfirmor i stockholmsområdet. Jag som inte är bilspekulant gäspar åt att jag måste bläddra förbi ca 40% av tidningen utan att få något tillbaka. De gammaldagsa annonserna ter sig som nålar i höstackar där de trängs sida vid sida med resten av stans bilfirmor – jag tycker att det vore roligare och bättre för företagen att synas i andra forum utan att alla konkurrenter finns med som ett bihang.
När annonser kostar från 8 000 kr och uppåt tror jag att dessa pengar kan investeras bättre och mer modernt – olika digitala erbjudanden, mediesamarbeten eller varför inte traditionell DR? Plus att jag tror att folk som ska köpa ny bil är mer målmedvetna än andra konsumenter, jag får för mig att köpare av sprillans nya bilar vet vilket märke de gillar bäst, hur mycket de är beredda att lägga på bilen och därför också exakt vilken handlare man ska vända sig till.
Sen Aftonbladet lyckades styra till siffrorna kring Kents ”dåliga biljettförsäljning” (som i själva verket var något av ett försäljningsrekord i Sverige, om man räknar på ett annat sätt) har jag gett upp tidningen helt. Löpsedlar som ”Britney kräks VILT på restaurang” gör ju inte tidningen roligare. Men Linna är säkert jättebra.