På Stureplan, i Fjollträsk
Jag läser på Resumé att en lokal gren av Röda Korset i Östersund har anmält Fly Nordic för diskriminering pga en annons. Texten lyder: ”Fjollträsk från 399:-”
Och jag är beredd att hålla med anmälaren litegrann i alla fall. Även om det är lite väl drastiskt att anklaga för diskriminering så är det en skön markering mot tråkig slentriandissning av huvudstaden. Läs ett gammalt inlägg i frågan hos mig: Niclas Grislund.
Men ska vi fortsätta titta på exemplet Fly Nordic så gör de ju extremt trött reklam med sina överklasspastischer. T ex annonsen med texten ”Hoppsan hoppsan, nu ska man tydligen dela rad med Svensson”.
Nog har svenskar flugit lågprisflyg i så många år nu att ”du får sitta längst fram” inte är ett säljande argument? Jag vill köpa billig biljett, punkt. Jag förknippar inte alls längst fram med överklass och affärsresenärer, gör ni?
Jag blir så trött att jag kräks på att Stureplan och överklass ska vara alltings måttstock nuförtiden. Jag har försökt blogga om det här många gånger men får inte riktigt till det. Det är hur som helst som en ond cirkel där folk tror att det som finns omkring Stureplan är stilbildande även ute i landet när det i själva verket är typ media och en liten klick innerstadsbor som ens bryr sig.
Röda korset borde anmäla Norrlands Guld också…men det är klart, slentriandissning av Norrland är väl okej kanske. Knappt några som bor där ju…
Jag förstod att en sådan reaktion skulle komma men jag tycker verkligen inte att man behöver ställa dissning av Stockholm mot dissning av Skåne/Norrland/wherever hela tiden. Den diskussionen pågår ju på andra håll ändå, titt som tätt.
Att jag fastnade för just den här nyheten beror på att jag, som är en inflyttad stockholmare, ofta måste försvara mitt stockholmsval inför andra. Däremot ifrågasätter jag aldrig någonsin om någon annan väljer att bo på landet, i mindre orter eller på en kobbe i skärgården. Så jag menar verkligen inte att slentriandissning av Norrland är okej, hur du nu fick mitt inlägg till det.
Ja. Ja. Ja.
Hela Fly Nordic-kampanjen är just exakt det: trött. Jag orkar inte ens hata den.
Stockholm har flest arbetstillfällen – en himla massa skattepengar går från övriga landet hit och skapar jobb på myndigheter och verk. Då får man nog bjuda på lite humor/dissning.
Sen är det ju ändå i Stockholm som de flesta beslut fattas med nationell återverkan. Därför uppfyller kampanjen kriterie nummer ett, när det gäller humor: man slår uppåt, inte neråt. Statistiskt sett har stockholmare mer makt än landsortsbor, vilka därför har en viss rätt att skämta med maktens säte. (No pun intended :-)
Sen kan man fråga sig vem som kränks av ordet ”Fjollträsk”? Är det stockolmare som blir utsatta för det ”kränkande” tillmälet homosexuell, eller är det homosexuella som kränks av att kallas stockholmare? Själv lutar jag åt det senare, men så är ju jag skåning och skulle verkligen inte vilja bli kallad stockholmare :-)
För övrigt: Tack populärkulturjunkien, för ett trevligt bokbyte i måndags!
mvh//Christian