IKEA:s tjejkväll
22 februari 2004. Då sändes det sista avsnittet av TV-serien Sex and the city. Och trots att det gått fler år än så sedan ”SATC” hade sin storhetstid har seriens karaktäristiska tjejgäng fortsatt vara normen för allt kvinnligt umgänge i medierna. Nu senast i höstnumret av IKEA Family Live där reportaget ”Fixa tjejfest!” presenteras med Sex and the City som ursäkt.
Vad behövs för en perfekt tjejkväll? Det vet Iris. Hon bjöd in sina fem bästa väninnor, mixade massor av margaritas, lagade favoriträtterna och började prata om tv-serier…
Ett artikeltema som känns förlegat minst sagt. Vill IKEA visa möbler som är vinklade mot tjejer kan de väl göra det utan att blanda in Sex and the city? Tro mig, år 2006 pågår det många tjejfester som inte har som största syfte att diskutera huruvida Big var rätt för Carrie eller inte.
”Vi brukar också kolla på tv-serien Sex and the City, och jämföra varandra med karaktärerna i serien. Alla andra påstår att jag är Samantha, men jag håller inte riktigt med. Fast jag tror nog att jag borde vara mer lik henne ibland…”
Naturligtvis håller inte temat artikeln igenom. När Iris ska in i sovrummet och softa i sin IKEA-säng framkommer det att de där tjejkvällarna inte bara är roliga.
”Jag gillar verkligen tjejkvällar, men det finns inget som går upp mot sovrummet efter en lång dag.”
IKEA Family Live är en internationell kundtidning och produceras till störst del av ett engelskt team. Här hemma översätter en PR-byrå i Göteborg de färdiga artiklarna. Bara i det senaste numret gör tidningen hembesök hos familjer i Belgien, Sverige, Tyskland och Schweiz. Väldigt ofta består tidningens kärnreportage av hemma hos hos snygga framgångsrika londonbor. Förvisso inspirerade men sällan med särskilt svenska infallsvinklar.
Och det är ju självklart att man i en sådan internationell struktur måste hitta en gemensam nämnare för att kunna inspirera kunder oavsett om de bor i Stockholm eller München. En lösning som säkert är nödvändig för ett företag av IKEA:s storlek, men också en lösning som tummar på känslan. IKEA känns aldrig så osvenskt som i sin egen kundtidning.
Precis exakt! Det funkar inte alls med eh… internationaliseringen? Det här erkänner jag väl inte gärna, men jag brukade älska IKEA Familys tidning när man kunde vinna nya kök och allt det där.
Tummen på spiken som vanligt!
Väldigt intressant post! Ja det är väl dags att släppa Sex & The City som norm nu. Och när man ändå håller på låta alla tjejkvällar /-middagar och grabbkvällar /-middagar dö ut och istället leka tjejer och grabbar tillsammans.