Popjunkien

Yrke: Facebookkonsult

Ni kanske tror att jag skämtar men jag ser på riktigt ett behov av Facebook-konsulter. Folk som hjälper en att optimera ens Facebook-profil när man själv inte hinner/har lust.

Ni kanske känner igen er i följande: som nybliven medlem tackar man ja till hundra saker, gör en massa tester, går med i olika grupper och tänker ”Korv – a way of life, varför inte?”.

Men sen. När man inte hinner eller är intresserad av att lägga till något nytt eller dra ifrån något gammalt. När man mest är därinne för att kolla bilder och mejlas med folk. Då känns det så lagom representativt att de enda grupperna man är med i heter saker som tja… kanske Kids Who Hid In Dep’t Store Clothing Racks While their Mom Was Shopping. Eller att man i början addade den där ”cities I’ve visited” (visst har ni alla den?) och sedan låtit den ligga kvar där och skräpa, ouppdaterad.

Det är då Facebook Optimizing bör komma in med följande storstädning:
- Miniintervjua sitt objekt
- Göra checklistor
- Rensa vänlistan
- Gå ur menlösa grupper (dvs alla, väl?)
- Tagga av fula bilder (eventuellt tagga PÅ fula bilder, ska man vara representativ så ska man)
- Svara bra på olika quiz så man får höga poäng och roliga resultat

Dela: Facebook  Twitter 

5 kommentarer till Yrke: Facebookkonsult

  1. Erika skriver:

    Klockrent! Att ingen har tänkt på detta förr. Faktum är att jag nog själv skulle vilja vara den där konsulten istället för att bli konsultad… Kanske är illavarslande.

  2. Hanna skriver:

    Vilket drömjobb! Erika, ska vi starta konsultbyrå?

  3. Robin skriver:

    Bra idé! Jag tror inte just jag är i behov av en sådan konsult, däremot fick jag en påminnelse om att uppdatera min ”Cities I’ve visited”. Haha. Tack!

  4. Fittnyllet skriver:

    Alltså, jag visste inte var jag skulle vända mig med kommentaren om upptäckten jag just gjort. Så det hamnar under ett gammalt inlägg nu, och är antagligen old news, men jag märkte det idag; Om man skriver in nyllebok.se i adressfältet så kommer man till facebook. Hur är detta fixat? Är det facebook som köpt domännamnet? Och varför funkar då inte ansiktsbok.se, fejjabok, eller typiska korsordssynonymer som niabok eller nunabok? Högst underligt…

  5. Rebecca (admin) skriver:

    det här är ju en så konstig fråga (kräver just dig till en sån ;) så jag har undvikit att svara på den i flera dagar haha.

    Jag tror att detta skoj är skapat av samma kluster av människor som gjort ”roliga” omdirigeringar som http://www.aftonhoran.se. De är ganska aktiva i medier-tråden på Flashback.

    Hittade också en branschartikel i frågan: http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=88410

Kommentera